Få hjælp til at læse og skrive

Har du brug for hjælp til at læse eller skrive?  
Eller kender du nogen, der har?

Så er der hjælp at hente.

Herning Kommune har sat gang i en bevægelse, der hedder “Sammen om ord”, fordi vi vil være det bedste sted at bo og arbejde i, hvis man har svært ved at læse eller skrive.

GRATIS ADGANG TIL ORDLAB
Det betyder, at du som borger i kommunen kan få gratis adgang til Ordlab.

Det er en side på nettet, hvor man kan se videoer om, hvordan du kan bruge apps eller programmer på din mobil eller computer til at hjælpe med at læse eller skrive.

HJÆLP TIL DET DIGITALE
I DigiPunkt på biblioteket i Herning og i Borgerservice, kan du også få hjælp til at løse digitale problemer eller med at finde rundt i Ordlab.

RIS ELLER ROS
Har du forslag til ting, Herning Kommune kunne gøre anderledes for at gøre det lettere for folk, der har svært ved at læse eller skrive? Så ring på telefon 50956508 eller skriv til dstmk@herning.dk.

SE MERE HER
På Herning Kommunes hjemmeside, kan du se mere om, hvilke tilbud og muligheder der er, hvis ord driller: https://www.herning.dk/borger/borgerservice/sammen-om-ord-faa-hjaelp-til-at-laese-og-skrive

Find DIN sommerbog

Så er det i morgen formiddag, at du kan komme i Bageriet og hygge med arrangementet “Find DIN sommerbog”
Arrangementet er ganske gratis. Du skal bare tilmelde dig på sms til 26136950.

Screenshot

Jeppe til Lykkeliga

Det her er lige til at blive lykkelig over: se lige en glad knægt og en fantastisk oplevelse han fik i går i Boxen
For første gang deltog Jeppe Bøndergaard i det kæmpe stævne og det var en fantastisk dag. Der bliver virkelig gjort noget ud af det, og det var meget rørende, da hele 944 spillere havde indløb. Mor Tatiana og storesøster Julie fik våde øjne Se lige stoltheden i Jeppes ansigt på billederne.
Et højdepunkt var at få taget billede med Dronning Mary. Jow jow, Jeppe og en kammerat sneg sig lige væk fra holdet, da der blev budt velkommen og styrede direkte hen mod Dronningen Heldigvis var træneren fra KLG håndbold kidz (Lind) hurtig til at opfange, hvilken mission de var på!
Mor Tatiana fortæller, at Jeppe havde den bedste dag nogensinde!! Han oplevede det bedste fællesskab og ALLE gik derfra som vindere

Vindmølletransport – del 2 af 7

En enorm vindmølletransport rullede i aftes langsomt gennem rundkørslen ved Sdr. Felding. Transporten, som består af komponenter til flydende havvindmøllefundamenter, bevæger sig fra området ved Brande/Give og videre ud mod vestkysten.

Det er ikke første gang at en kæmpetransport af mølledele skal gennem rundkørslen ved Sdr. Felding. Det er Joan og Frits Andersen der ejer marken, som mølletransporten krydsede. Joan, som selvfølgelig var ude og se transporten i aftes, fortæller, at de egentligt ikke har noget med transporten at gøre, ud over at de har lejet hele marken ud.

‘Vi blev kontaktet onsdag før påske og fik at vide de ville komme med 7 transporter. De har gravet vejen, fordi det er for dyrt at løfte trådene så mange gange’ fortæller Joan.

Sidst blev højspændingsledninger i området ved rundkørslen i Sdr. Felding løftet op, men denne gang er transporten så høj, så det har været nødvendigt at grave en vej beklædt med jernplader hen over marken hos Joan og Frits Andersen. Karavanen gik i stå lige ved højspændingsledningerne og holdt stille en halv times tid. Det viste sig at den generator der drev lyset omkring transporten var gået i stykker. En hurtig udskiftning sikrede den videre transport.

Det er voldsomt at se de store maskiner arbejde og høre hvordan jernplader og grej knirker og buldrer når karavanen bevæger sig. De næste gigantiske vindmølletransporter ruller gennem Sdr. Felding mandag den 8. juni, torsdag den 11. juni og søndag den 14. juni 2026.

Maria Lucia julekoncert

Køb billet HER!

AT THE MOUNTAIN kirkekoncert

Seneste nyt vedr. Rema1000

Kære Sdr. Felding borgere
Vi er taknemmelige for, at både politikerne og Forvaltningen i Herning kommune har taget godt imod vores projekt og har valgt beslutte at igangsætte planlægningen.

I praksis betyder det, at vi nu i dialog med Forvaltningen skal have alle teknikaliteter på plads, så der kan udarbejdes kommuneplanstillæg og lokalplaner, der muliggør projektet. Sådan en proces forventer vi tager 1 års tid, så vi kan have plangrundlag og byggetilladelse i 2027.

 

I forhold til arealet ved rundkørslen er der nogle begrænsninger ift. et fredet dige, så gør, at der ikke er plads til boliger. Det betyder dog ikke, at der ikke kommer nye boliger. I stedet agter vi at købe noget af det kommunale jord ved siden af boldbanerne til formålet. Vi går i gang med at disponere og så kommer jeg retur til alle dem, som har ønsket at komme på interesselisten. Er man interesseret, kan man stadig nå at maile mig på

m.abildgaard@abildo.dk med kontaktoplysninger.

Jeg vil fortsat holde jer løbende orienteret her på sdr.felding.dk.
Alt i alt en god dag ;O)
MVH
Morten Abildgaard
Udviklingsselskabet Abildo

Anders & Bent Bro Jubilæumstour

Fredag 26. februar kl. 20 i Dagmar Bio

Søn & Far – 25 år Jubilæumstour 2027

Anders & Bent Bro har stået på scenen sammen i nu 25 år. Søn-far-samarbejde startede til familiesammenkomster i hjemmet i Thyborøn – og nu turnerer de landet rundt med sange og fortællinger om et liv ved vestkysten.

Anders er nævnt først, fordi han uden tvivl er det største musiske talent af disse to herrer i denne konstellation mellem to Broer. Anders er en femtedel af musikgruppen FÆTTERS og arbejder også som vært på TV MIDTVEST, hvor han blandt andet er den ene del af duoen, der kører landsdelen tynd med Vibeke Nipper i FOTOVOGNEN.

Bent Bro har siden 1981 været medlem af TØRFISK, hvor han efter 42 år gik i land i 2023. Derudover har han tidligere arbejdet for og med fi skerne ved Thyborøn Havns Fiskeriforening.

Anders & Bent Bro vil tage publikum med på en sejltur i sang og musik med fortællinger om familieforhold og fi skeri – krydret med fællessang og kærlige drillerier – for det er tro mod både søn-far-forholdet og de 25 år på scenen.

Kom på venteliste HER!

Sommerfest på Engholm Centret


SÅ nærmer vi os sidste tilmeldingsfrist. Ring eller skriv til Mona, hvis du vil med til hyggelig sommerfest på Engholm Centret d. 11. juni kl. 17.

Update på Solcellepark, Rema 1000 og boliger

Så er der endelig nyt vedr. de store projekter, som har været undervejs i 2-3 år.

Solcelleparken syd for Tarpvej er nu så langt, at den i går på mødet i Byplan og bosætningsudvalget udvalget blev foreløbigt vedtaget. Dette betyder at alle miljøvurderinger m.m. nu er afsluttet og projektet bliver sendt i offentlig høring. Projektet er i alt på 102 ha, hvoraf de 82 ha udgør selve selve solpanelerne. Det resterende areal er bl.a. natur i 7,8 ha som udlægges til rekreativt område – her kan etableres shelter, bålplads og lignende.

Solcelleparken er forpligtet til at indbetale et beløb (Grøn Pulje) til kommunen afhængig af, hvor meget energi anlægget kan lave. Beløbet bliver forventeligt omkring 4.000.000 kr. som er et engangsbeløb. Beløbet skal uddeles inden for en radius af 4,5 km fra solcelle anlægget. Hvis der ikke er nok ansøgninger til at bruge de 4 mio. kr. inden for de 4,5 km., åbnes der op for ansøgninger fra hele kommunen.

Der kan søges til følgende kriterier:
– Understøtter og styrker projektet lokalsamfund?
– Skaber projektet værdi for de lokale borgere?
– Medvirker projektet til at udvikle nye fællesskaber, samlingssteder og lignende?
– Supplerer øvrige planer og projekter i lokalområdet?
– Bidrager til at mindske genere af anlægget?
– Bidrager projektet til bæredygtig udvikling?

Se evt. referatet fra mødet i Byplan og bosætningsudvalget på Herning.dk


Rema 1000, udvalgsvarebutikker og nye boliger.
På udvalgsmødet i går blev det besluttet at igangsætte planlægningen for etablering af Rema1000, to udvalgsvarebutikker, ladestandere samt en fastfoodrestaurant. Placeringen bliver ved rundkørslen på modsatte side af Jeldwen. Dette betyder, at der nu påbegyndes miljøvurderinger og konkrete planer for hele området.

Boligområdet bliver ikke etableret sammen med Rema1000 og de øvrige butikker. Det foreslåes istedet etableret nord for Skjernvej på området mellem Danish Crown og stadion. Årsagen til dette er følgende: Boliger ved rundkørslen ville ikke kunne etableres før højspændingskablerne er gravet ned. Et forsigtigt bud er 3-4 år inden den første bolig kunne stå klar.
Et boligområde sammen med Rema1000 og de øvrige aktører ved rundkørslen vil låse mulighederne for mere erhverv i området. Arealet mellem Danish Crown og Stadion er allerede udlagt som boligområde i kommuneplanen. Dette betyder, at de første boliger her vil kunne stå klar til indflytning inden 2 år. Det er stadig Rema1000 og deres udviklingsselskab som står for etablering af boligerne. Jeg er glad for, at dette projekt nu bliver konkret og der sker fremdrift – har I spørgsmål til projekterne må I endelig kontakte mig.

Indlæg indsendt af lokalpolitiker Claus Udbye